THE USAGE OF SURABAYA ZOO ( KBS ) AS LECTURING MEDIA ORIENTED ON THE CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING ( CTL)
LECTURING SUBJECT of TAXONOMY of ANIMAL II
By:
Eko Priyono
ABSTRACTION
LECTURING SUBJECT of TAXONOMY of ANIMAL II
By:
Eko Priyono
ABSTRACTION
Lecturing subject of Taxonomy of Animal of II is described in learning and studying the concept of animal classification , disseminating and habitat especially species in Indonesia, submitted theoretically and practical work with durability preparat, so that the study target will be less reached. Based on that reason, an effort will be conducted which can improve the activity and result of learning student by developing study peripheral, LKM, guide-book, and test of result of learning which related to the Kemp model. It has been applied to Biological Student S-1 year 2003 through CTL approach, which used Surabaya Zoo (KBS) on discussion of aves class. The result of research has been obtained that the activity of student has indicated to the student only, the student response toward that learning is good, the student’s result of learning good with the real correct answer proportion range from 49% up to 100% for the test of result of learning product and 60% up to 100% for the test of process. The summary of Research of using KBS as studying media which oriented to the CTL approach on discussion of aves class can improve and complete the result of learning Biological Majors student of FMIPA Unesa.
Key word: Kemp, CTL, and result of learningPEMANFAATAN KEBUN BINATANG SURABAYA (KBS)
SEBAGAI MEDIA PERKULIAHAN BERORIENTASI
CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL)
MATA KULIAH TAKSONOMI HEWAN II
Oleh:
Eko Priyono
ABSTRAK
SEBAGAI MEDIA PERKULIAHAN BERORIENTASI
CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL)
MATA KULIAH TAKSONOMI HEWAN II
Oleh:
Eko Priyono
ABSTRAK
Mata kuliah Taksonomi Hewan II dideskripsikan memperlajari dan mengkaji konsep klasifikasi hewan, sebaran dan habitat terutama spesies di Indonesia, disampaikan secara teori dan praktikum dengan preparat awetan, sehingga tujuan pembelajaran kurang tercapai. Atas dasar itulah dilakukan upaya yang dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar mahasiswa dengan mengambangkan perangkat pembelajaran, LKM, buku panduan, dan tes hasil belajar yang mengacu model Kemp. Penerapannya di Mahasiswa S-1 Biologi angkatan 2003 melalui pendekatan CTL, yang memanfaatkan Kebun Binatang Surabaya (KBS) pada pokok bahasan klas aves. Hasil penelitian diperoleh bahwa aktivitas mahasiswa mengindikasikan berpusat pada mahasiswa, respon mahasiswa terhadap pembelajaran tergolong baik, hasil belajar mahasiswa tergolong baik dengan proporsi jawaban benar berkisar antara 49% sampai dengan 100% untuk tes hasil belajar produk dan 60% sampai dengan 100% untuk tes proses. Simpulan penelitian pemanfaatan KBS sebagai media pembelajaran berorientasi pendekatan CTL pada pokok bahasan klas aves dapat meningkatkan dan menuntaskan hasil belajar mahasiswa Jurusan Biologi FMIPA Unesa.
Kata kunci: Kemp, CTL, dan hasil belajar
Anda yang menginginkan beberapa penelitian terbaru berhubungan dengan Pendidikan S-1, S-2, S-3, atau tentang literatur yang lain, silakan hubungi kami.
031-72321706
email: xoneeawank@gmail.com
ekomagister@gmail.com
See You Later
Tidak ada komentar:
Posting Komentar